De BMW R20 concept: Een perfecte mix van klassiek en modern

De BMW R20 conceptmotor is een indrukwekkende combinatie van klassiek design en moderne techniek. Deze motorfiets straalt kracht uit en heeft een stijlvolle uitstraling die je doet denken aan een echte gentleman op de weg.

De krachtige big boxer motor

In het hart van de BMW R20 concept vind je de lucht-oliegekoelde Big Boxer-motor met een inhoud van 2.000 cc. Deze motor zorgt voor een geweldige rijervaring. De nieuwe cilinderkopdeksels, riemafdekking en oliecooler zijn ontworpen om de leidingen deels te verbergen. De zijkant van de motor laat zien hoe lucht door de open inlaattrechters stroomt, de gasklephuizen en cilinders passeert, en via het uitlaatsysteem en de megafonenvormige uitlaatpijpen ontsnapt. Dit alles zorgt voor het typische Big Boxer-geluid.

De tank van de BMW R20 concept ziet eruit als een kunstwerk. De achterkant is simpel gehouden om de strakke lijnen en kracht van de motorfiets te benadrukken. De aluminium tank heeft een opvallende kleur: “hotter than pink” uit de jaren 70. Deze kleur past perfect bij de cilinderkopdeksels, riemafdekking en inlaattrechters van gepolijst en geanodiseerd aluminium, evenals de Paralever-stut, voetsteunsysteem en de ISR-remklauwen in gunmetal.

Nieuw chassis en ophanging

Het chassis is helemaal vernieuwd en bestaat uit een zwart dubbelbuis-hoofdframe van chroom-molybdeenstalen buizen. Achteraan zit een zwart schijfwiel van 17×6,25 inch met een band van 200/55, en vooraan een 17″ spaakwiel met zwarte spaken en een band van 120/70. Dit zorgt voor een mooie mix van traditie en moderniteit. Het BMW Paralever-systeem heeft nu een nieuwe tweearmvariant, waarbij de swingarm van chroom-molybdeenstaal is en de Paralever-stut van aluminium. De kinematica zorgt ervoor dat het aandrijfkoppel volledig in balans is.

De BMW R20 concept heeft volledig instelbare Öhlins Blackline-onderdelen voor de vering aan de voor- en achterkant. De basisgeometrie van de motor heeft een balhoofdhoek van 62,5° en een wielbasis van 1.550 mm. Radiaal gemonteerde remklauwen van ISR zorgen voor krachtige remkracht, met zes zuigers vooraan en vier zuigers per remklauw achteraan. Het 2-in-2 uitlaatsysteem levert het juiste geluid en maakt het ontwerp compleet.

Stoer en stijlvol

Het achterlicht is netjes geïntegreerd in het enkele zitje, dat bekleed is met zwart Alcantara en fijnnerfleer. Dit benadrukt het dynamische uiterlijk van de roadster. De moderne LED-koplamp heeft een 3D-geprinte aluminium ring met geïntegreerd dagrijlicht, waardoor de hoofdschijnwerper lijkt te zweven in het midden van deze ring.

Al deze details maken de BMW R20 concept uniek en benadrukken zijn karakter: deze motor tilt de Big Boxer-cultuur naar een nieuw niveau.

“Het R20 concept is een gedurfde interpretatie van het BMW Motorrad DNA”

Deel dit artikel

Ook interessant